Badania opinii pracowników stały się codziennością w wielu firmach. Nic dziwnego – dzięki nim z łatwością można dowiedzieć się wiele rzeczy na temat funkcjonowania własnego przedsiębiorstwa, a także usprawnić niektóre procesy.
Po co wykonuje się badania pracownicze?
Jedni traktują to jako dobry sposób na wypromowanie firmy jako nowoczesnej, podążającej za najnowszymi trendami i dbającej o swój zespół. Stawia to nas w korzystnym świetle, co może zaowocować zwiększeniem zysków. Należy jednak skorzystać z usług solidnej firmy zajmującej się badaniami opinii pracowników, aby uzyskać rzetelne efekty.
Najważniejsze jest tu odpowiednie przygotowanie ankiet, a także wdrożenie badań w szerszy system zarządzania zasobami ludzkimi. Uzyskane wyniki zrealizowanych pomiarów mogą być źródłem wielu niezbędnych informacji, a także skutecznym narzędziem motywacyjnym.
Większość pracodawców nie jest w stanie poświęcić wystarczającej ilości swojego czasu, aby doskonale wiedzieć jakie zmiany i procesy zachodzą w ich firmach. Dlatego też ten rodzaj badań pracowniczych umożliwia im zebranie cennej wiedzy, przeanalizowanie danych i ewentualne wprowadzenie pożądanych zmian.
Jaki jest zakres i cel badań?
Dzięki badaniom opinii pracowniczych możemy zebrać poglądy pracowników z różnych działów, a także szczebli hierarchii firmowej. Istotne jest bowiem to, jakie odczucia ma świeżo zatrudniony pracownik, jak i doświadczony kierownik, obejmujący swoje stanowisko od wielu lat.
Pracodawcy mają szansę dowiedzieć się, jakie potrzeby mają ich pracownicy, a także z jakimi trudnościami przychodzi im się zmierzać. To także doskonały sposób na zebranie rozmaitych pomysłów pracowników na ewentualne zmiany w firmie.
Zazwyczaj ankiety pracownicze dotyczą takich zagadnień jak:
-funkcjonowanie rozmaitych procedur wewnątrz firmy,
-mocne i słaby strony organizacji w firmie,
-współpraca z innymi osobami, kooperacja międzyoddziałowa, a także współpraca z zarządem firmy,
-zadowolenie z systemu wynagrodzeń, możliwości awansu, czy możliwości rozwojowych w firmie,
-propozycje personelu na usprawnienie funkcjonowania firmy i rozwiązywanie problemów.
Motywacja i zaangażowanie personelu
Jest to niezwykle ważny aspekt w badaniach pracowniczych, który pozytywnie oddziałuje na cały zespół. Każdy pracownik może wtedy doświadczyć realnego wpływu na losy firmy i ma szansę się wypowiedzieć, a każda z jego uwag będzie brana pod uwagę.
Jest to również duży plus dla każdego pracodawcy, który w ten sposób okazuje swoim pracownikom szacunek i docenia ich pracę, dając możliwość wprowadzenia zmian i wypowiedzenia się w konkretnych kwestiach.